Promotie
Heeft u een evenement georganiseerd? Zijn de artiesten geboekt? Is de locatie geregeld? Drank, eten? Entertainment? Is alles in kannen en kruiken? Dat is top, maar nu is het natuurlijk ook de bedoeling dat er bezoekers gaan komen. Door middel van goede promotie kunt u dit bereiken. Het is belangrijk om in ieder geval gebruik te maken van een combinatie van promotionele activiteiten, zowel online als offline.
Zet uw evenement in de markt
Allereerst is het belangrijk dat men weet dat het evenement bestaat én wat ze precies kunnen verwachten. Een summer festivalletje met house DJ's trekt een heel ander publiek dan een 40+ party met Nederlandse klassiekers. Tevens dient het publiek van het summer festival op een hele andere manier benaderd te worden dan een 40+ publiek. Wees dus zeer consequent in de communicatie naar buiten, en pas de communicatie helemaal aan op de doelgroep. Een doelgroepanalyse komt hierbij goed van pas.
Doelgroepanalyse
Middels een doelgroepanalyse kunt u uittekenen wat uw doelgroep precies is en waar ze zich bevinden. Ook kunt u andere factoren meenemen in een doelgroepanalyse: Waar liggen hun interesses, hoeveel hebben ze gemiddeld te besteden, hoe willen ze aangesproken worden en noem maar op. Allemaal zaken om rekening mee te houden, want aan de hand van deze factoren kunt u de informatievoorziening richting de doelgroep optimaliseren voor een zo groot en effectief mogelijk bereik.
Zodra de bovenstaande zaken allemaal bekend zijn, dan kan er begonnen worden met de promotie van het evenement. Een combinatie van online en offline promotie zorgen voor het beste resultaat.