Artiesten boeken
Afhankelijk van het type evenement dat u organiseert, zijn het uiteindelijk vaak de artiesten die tijdens uw evenement het meeste publiek trekken. Daarom is het heel belangrijk dat u in dit opzicht de juiste keuzes maakt. Het is echter wel moeilijk om maanden voor een evenement een goede line-up te bepalen, aangezien men op dat moment nog niet weet wat een artiest in de tijd tot uw evenement nog gaat doen. Wie gaat er de komende weken bijvoorbeeld nog een hitwaardige zomer/winter-single lanceren? Zullen Nick & Simon snel met een nieuwe cd komen? En raakt Jan Smit misschien wel betrokken bij een schandaal waardoor zijn populariteit drastisch afneemt? Dit soort dingen kunt u natuurlijk nooit voorspellen, maar door wel van deze risico's op de hoogte te zijn kunt u daarop inspelen, bijvoorbeeld door een vervangend artiest te boeken.
Werkwijze artiest boeken
Bedenk u eerst om wat voor soort evenement het gaat en bekijk dan welke artiesten en acts hier het beste bij passen. Maak vervolgens een aantal line-up voorstellen. Vanuit deze voorstellen bepaalt u, de gewenste line-up. Vanaf dat moment kunt u de artiesten gaan benaderen en bekijken of deze beschikbaar zijn. Zorg ervoor dat u de contracten met de artiesten in orde maakt. Regel daarnaast de ontvangst en overige begeleiding van de artiesten tijdens het evenement.
Artiesten huren via evenementenbureau
Een artiest boeken gaat meestal via een evenementenbureau. Dit omdat u zelf moeilijk in contact kunt komen met de artiest of het boekingskantoor van de artiest. Een evenementenbureau heeft cont(r)acten met bepaalde artiesten, waardoor zij sneller inzicht hebben in de beschikbare artiesten en hun prijzen. Soms zijn de prijzen al beschikbaar op de website, waardoor u hier direct rekening mee kunt houden in uw begroting.
Terug naar overzicht